torsdag 24 januari 2013

MAURICE MERLEAU-PONTY

Igår var jag på universitetet och hämtade en lunta med examinationer som jag ska läsa och bedöma de närmaste tre veckorna, en arbetsuppgift jag numer börjar vänja mig vid. Den här gången känner jag en viss förväntan. Lektionspassen jag hade med studenterna i den här kursen handlade nämligen väldigt mycket om en man som jag blir mer och mer förtjust i ju mer vi umgås. Tyvärr så dog han onödigt tidigt. Han blev bara 53 år. Annars hade vår relation haft möjlighet att djupna ytterligare.
Hans namn var Maurice Merleu-Ponty. Han var fransk filosof, professor i barnpsykologi och pedagogik vid Sorbonne 1949–52 och i filosofi vid Collège de France från 1952. Och om jag fick göra en sådan där önskemiddag, som i tv-programmet Go´kväll, då skulle han suttit på platsen närmast mig.

Maurice Merleau-Ponty myntade begreppet "livsvärld". Livsvärldsbegreppet handlar, väldigt förenklat, om vad man gör av mötet med en annan människa och hur man ser på den andre i relation till sig själv. Maurice Merleau-Pontys teorier har satt stor prägel på den vetenskapliga grund som dagens styrdokument för förskola och skola vilar på och är en av de filosofer som alla som arbetar med människor borde lära känna.

I mina kommande inlägg kommer jag att berätta mer om Merleau-Pontys teorier och hur man kan tillämpa dessa i sina vardagliga möten, vare sig de sker på förskolan eller i andra sammanhang.

/Martina L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar