Dagens lucka kommer från Emma Lewis:
"Jag heter Emma
Lewis och arbetar som förstelärare i S:t Jörgens förskolor i Helsingborg. Som
förstelärare försöker jag inspirera med mina tankar om konstens betydelse i
förskolan, digitala lärmiljöer och delaktighet på olika sätt. När jag läste om
Martina Lundströms Stafettjulkalender blev jag helt såld och tänkte att jag
måste dela med mig av en bok som gjort ett starkt intryck på mig!
Jag hade
kunnat dela med mig av många spännande böcker som gjort starkt intryck på mig
som pedagog likt, Mediapedagogik på
barnens villkor, Lyssnandets pedagogik, Skon och måttbandet och många fler.
Dessa böcker kan jag läsa flera gånger om och varje gång finner jag ett nytt
sätt att se på den pedagogiska dokumentationen, barns delaktighet, lärmiljöer
och barnens sätt att ta plats i staden etc. Men boken jag vill tipsa er att
läsa just idag är inte en bok som är riktad till pedagoger utan till barn. Det är
en barnbok som jag tycker är så oerhört vacker och inspirerande, Kubbes
museum av Åshild Kanstad Johnsen. Likheten mellan Kubbes museum och de andra böckerna jag nämnt är att även den
inspirerar till nya tankar kring den pedagogiska dokumentationen, kring
delaktighet, lärmiljöer och hur våra barn får ta plats i staden i ett större
sammanhang.
Kubbes museum handlar om Kubbe som bor långt inne
i skogen. Vi får träffa hans bästa vän Gran och hans mycket viktiga farmor som
bor i ett stort hus i stan. Tisdagar är för Kubbe veckans upptäckardag. Då
beger han sig ut och plockar och plockar och plockar… När Kubbe kommer hem lär
han sig vad sakerna heter, sorterar och grupperar för att slutligen fästa en
namnlapp runt varje sak med ett litet snöre. En dag inser han att han har för
mycket saker och undrar vad han ska göra med alla sina saker. När Kubbe undrar
över något ringer han alltid till sin kloka farmor. Det gör han även denna
tisdag och farmor kommer på en idé…

En vacker och
tänkvärd bok som alla borde läsa tillsammans med barn, men även tillsammans med
vuxna!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar