onsdag 9 januari 2013

ARKITEKTUR OCH PEDAGOGIK

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men genom att titta på en förskolas och skolas arkitektur och utformning så kan man utläsa ganska mycket av vilken syn på lärande som dominerade den epok då den byggdes.
I Kiruna har man just invigt nya Raketskolan. Jag har inte varit där ännu, men det lilla jag har sett av den via media gör mig nyfiken. Igår visades ett inslag ifrån skolan på våra regionala nyheter. Ni kan se det och läsa mer om skolan genom att klicka på länken.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/raketskolan?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Nordnytt+(svt.se+-+Nordnytt)

Jag tilltalas av tanken och hoppas att man får rätt i att mobbningen minskar. Mycket av dagens mobbning blir dock tyvärr inte synlig bara för att man använder genomskinliga väggar...

Ur lärandeperspektiv hade jag också önskat att man lyfte fram möjligheten att barnen kan se och inspieraras av varandra genom glasväggarna. Det kanske inte finns någon sådan tanke eller också så har det redigerats bort från inslaget eller kanske den tillfrågade politikern har ett annat perspektiv än pedagogerna på skolan. Jag blir också nyfiken på barnens perspektiv på det hela. Vilka fördelar ser de med glasväggar? Finns det några nackdelar? Jag kanske måste åka dit och fråga dem för att få veta :-)

/Martina L

3 kommentarer:

  1. hej!
    jag håller på med en avhandling om förskolans fysiska miljö! Jag blev lite nyfiken på skolan du nämner här. En snabb reflektion från mig är att barn inte alltid vill vara utsatta för "övervakning" av vuxna, att de vill kunna dra sig undan t.ex. Har du varit på besök på skolan än och hur tänker du angående att kunna dra sig undan? Jag tycker just exemplet att vi ska kunna se allt som sker inte känns som man tänkt ur ett barnperspektiv. Många av oss vuxna vill t.ex. inte sitta till allmän beskådning hela dagarna?
    Mvh
    Kristin

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad glad jag blir över din kommentar. Den innehåller viktiga aspekter som vi måste väga in när vi utformar miljöer utifrån vad vi tror blir bäst för barn. Det var längesedan jag skrev inlägget, så länge sedan att jag hade glömt vilken skola jag skrev om. Jag har inte varit där än och nu är den stängd p g a vattenskada. Det jag reagerade mot i inslaget, om jag inte missminner mig, var att man inte alls lyfte pedagogiska aspekter på miljöns utformning trots att jag är tämligen säker på att sådana funnits. Jag blir nyfiken på din avhandling. Vid vilket lärosäte och när beräknas den vara klar? Den låter som något jag vill höra mer om 😊 /Martina L

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Jag har en doktorandtjänst på karlstad universitet men har precis börjat så det kommer dröja minst 4,5 år innan jag är klar! Jag kommer antagligen göra en studie om barns inomhusmiljö på förskolan ur ett barnperspektiv, så långt det nu är möjligt när man själv är vuxen ;) men att försöka går ju!
    Ska försöka följa din blogg, du verkar gå åt samma nyfikan håll som mig ang pedagogik och förskola :)
    mvh
    Kristin

    SvaraRadera