fredag 16 mars 2012

STUDIEBESÖK PÅ NÄTET

Jag vill verkligen, verkligen uppmunta och peppa er att ge er själva tiden att söka inspiration i andra verksamheter. Inte för att härma, utan för att få syn på nya sätt att ta sig an invanda områden i förskolan. Idag klickade jag mig vidare via en av länkarna listan här till höger. "Pedagog Stockholm" heter den. När man kommer in på sidan finns det några olika flikar att välja på. Om man väljer fliken "Utveckling" så får man upp en lista där man kan välja olika verksamheter. Det gjorde jag idag. Jag klickade på "Förskola" och hittade en otroligt inspirerande film från förskolan Färjan i Bromma där min pedagogista-kollega Lotta Enerskog jobbar. Det är en 5 minuter kort film med massor av igenkännande och nytänkande i en enda mix. Min utmaning till er efter att ha sett den filmen är att låta det barnen skapar ta plats. Låt deras alster bli bruksföremål snarare än dekorationer. Låt deras konstruktioner involveras i deras sammanhang och fyllas med mening via deras lekar. Klicka på länken nedan så får du veta mer om vad jag menar:

http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Forskola/Projekt/Projektet-Staden/

/Martina L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar