onsdag 2 januari 2013

VECKANS LÄSNING - OM BARNS PERSPEKTIV PÅ FÖRSKOLANS DOKUMENTATION

Min förskolechef och jag fördjupar just nu vårt tänkande kring vad och hur vi ska dokumentera i våra förskolor. Skolverket anlitar ju mig för att utbilda pedagoger från hela Norrbotten i detta, men det är viktigt för mig att också vara förankrad ute i verksamheten för att tillsammans med förskolans pedagoger kunna utveckla användbara metoder och verktyg för dokumentation. Just nu läser jag en  bok som handlar om barnens perspektiv i det vi dokumenterar. Barnens perspektiv skiljer sig från barnperspektiv. Barnperspektiv är det vi vuxna intar när vi försöker utforma något utifrån vad vi tror är bäst för barnen. Barns perspektiv är det perspektiv som barnen själva har och som vi enbart kan få reda på genom att de själva får uttrycka sig. Det är en väsentlig skillnad på dessa två uttryck, trots att de klingar så lika.

Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation

Boken heter "Vad berättas om mig - Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation".

/Martina L

2 kommentarer:

  1. Hej, vi arbetar med att dokumentera,det e ibland svårt att veta hur,man skulle vilja ha en "mall". Det e svårt tycker jag ibland för det e inte alltid tiden finns att "skriva" ner,det räcker ju inte att bara ta kort.
    Boken verkar väldig intressant,skall försöka få den till jobbet. Vet du om den finns att låna eller måste man köpa den? Ser framemot att följa denna sida. Renèe

    SvaraRadera
  2. Hej Renee! Jag vet att många känner igen sig i dilemmat du beskriver. Jag håller på att utforma ett material som jag tror kan bli till hjälp för många. Boken kan finnas på större bibliotek, annars kan man alltid vända sig till sitt närmaste bibliotek och be dem köpa in den. Jag ser fram emot att ha dig som läsare och skribent. Det är jättebra att du delar med dig här via kommentarsfältet. Hoppas att fler gör det.
    /Martina

    SvaraRadera