onsdag 12 mars 2014

eTWINNING I FÖRSKOLAN DEL 3

Förskollärar-Karin håller, som jag berättat i tidigare blogginlägg, på att starta upp ett eTwinningprojekt med en förskola på Island. Projektet har hon gett namnet "Let us Compare", eftersom ett av syftena är att jämför vår miljö med en miljö i ett annat land. Jag har förmånen att vara pedagogista och Karins bollplank/kritiska vän i projektet.

Barnen i Karins barngrupp har beskrivit sin förskola och miljön runtomkring. När jag och Karin har tittat på dokumentationen av deras beskrivningar så består den till allra största delen av text. 

Informationen i en sådan dokumentation blir inte tillgänglig för barnen i o m att de inte kan läsa texten. När man arbetar med pedagogisk dokumentation så måste man ställa sig frågor som:

- Vad är syftet med den här dokumentationen?
- För vem görs den?
- Vad vill vi att dokumentationen ska hjälpa oss att minnas?
- Vilka lärandeprocesser vill vi att dokumentationen ska hjälpa oss att sätta igång?
- Vilken dokumentationsform är lämpligast för           ändamålet?

Eftersom det här projektet syfte bl a är att sätta igång lärandeprocesser inom området "kommunikation" så blev det viktigt att involvera barnen i att tänka kring hur informationen om vår förskola ska nå fram till barnen på Island. Därför ställde Karin följande frågor till barnen, samtidigt som hon visade dem dokumentationen:




/Martina L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar