Barnen i Karins barngrupp har beskrivit sin förskola och miljön runtomkring. När jag och Karin har tittat på dokumentationen av deras beskrivningar så består den till allra största delen av text.
Informationen i en sådan dokumentation blir inte tillgänglig för barnen i o m att de inte kan läsa texten. När man arbetar med pedagogisk dokumentation så måste man ställa sig frågor som:
- Vad är syftet med den här dokumentationen?
- För vem görs den?
- Vad vill vi att dokumentationen ska hjälpa oss att minnas?
- Vilka lärandeprocesser vill vi att dokumentationen ska hjälpa oss att sätta igång?
- Vilken dokumentationsform är lämpligast för ändamålet?
Eftersom det här projektet syfte bl a är att sätta igång lärandeprocesser inom området "kommunikation" så blev det viktigt att involvera barnen i att tänka kring hur informationen om vår förskola ska nå fram till barnen på Island. Därför ställde Karin följande frågor till barnen, samtidigt som hon visade dem dokumentationen:
/Martina L
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar