Jag funderade
länge på vilken bok jag skulle skriva om som förändrat mig som pedagog eller
pedagogisk ledare. Det finns ju en rad ledarskapsböcker om hur det är att vara
ledare i förskola och skola idag. Många av böckerna handlar mest om komplexitet
och strategier för att kunna hantera alla olika delar av ledarskapet som krävs
inom förskola och skola idag. Jag vill titta på ledarskapet i förskolan då jag
tillsammans med en hel del förskollärare diskuterat ledarskapet i förskolan
idag. Vad är det egentligen en chef och ledare har för ansvar för förskolan
idag. Vad är uppdraget och hur tar jag mig an uppdraget. Då blev valet av bok
ganska enkelt. Denna tjocka kanske tråkiga, kanske inte ens öppnade bok av
många SKOLLAGEN. Skollag
(2010:800) är en lag i Sverige som styr skolväsendet, vissa särskilda
utbildningsformer, och annan pedagogisk verksamhet som bedrivs istället för
utbildning inom skolväsendet. Skolväsendet består av förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola,
kommunal vuxenutbildning,
särskild utbildning för vuxna,
och utbildning i svenska för invandrare.
Skollagen omfattar även fritidshem.
2010 blev
förskolan en del av skollagen, en utbildningsform i lagen. Vad säger skollagen
om förskolan som utbildningsform, Jo bland annat 1 kap paragraf 5 Förskolan skall vila på vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet.
Själva uppdraget
att leda en förskola och tolka lagen är inte komplext. Det kanske mer komplexa
arbetet handlar om de metoder som jag som ledare väljer att arbeta efter. Lagen
är så tydlig som den kan vara.
Ord är alltid
tolkningsbara, men för mig är det inte ok att 2014 ha verksamheter som styrs
efter pedagogers lust och intresse, där rättvisetänk och normer satta av
pedagogerna styr verksamheten. Där miljöer inte har förändrats sedan år
tillbaka. Där inget av verksamheten grundar sig i varken forskning eller
beprövad erfarenhet. Det är dags att vi ändrar på det nu.
Så min fråga till
dig, som jag vill skicka med den 3:e december i min lucka som pedagogisk ledare
vare sig du är förskolechef/rektor eller pedagogisk ledare: Hur vet du att din
verksamhet vilar på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Och hur ser
du till att den gör det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar