”Var finns makten över den pedagogiska praktiken och vem har makten att förändra?
Jag läser och funderar kring pedagogiska frågor, vill
utveckla, är intresserad av det mesta, hur skulle det vara om vi istället… ? Jag
ställer frågor och försöker lägga ihop bitar till pussel utifrån styrdokument,
barns, vårdnadshavares och pedagogers tankar men pusslet med pedagogisk
dokumentation var svårt att lägga. Hur skulle det se ut?
Hur skulle den pedagogiska dokumentationen kunna vara ett
förhållningssätt, ett arbetssätt utifrån diskussioner och dokumentationer kring
barns kompetens, lärande organisation, portfolio, BUL, pärmar med
läroplansflikar, Reggio Emilia, dokumentation, utvärdering, planeringstid,
reflektionstid… och mycket annat.
På utbildningar fick jag lära mig att göra enligt den ena
eller andra färdiga metoden vilket inte stämde med mitt sätt att tänka kring
det pedagogiska uppdraget. Jag ville att dokumentationen skulle vara levande, utgå
från varje barn, visa på lärande och synliggöra det pedagogiska arbetet. Jag ville också att dokumentationen skulle
sitta uppsatt så barn, pedagoger och vårdnadshavare kunde reflektera, kommentera
och levandegöra processen för att det skulle bli ett arbetssätt utifrån våra förutsättningar.
När jag läste ”min” bok förstod jag hur jag skulle kunna
lägga pusslet, författarens frågor och exempel satte ord på mina tankar om hur
dokumentationen skulle kunna se ut och användas för att bli ett verktyg. Många
gånger har jag sedan tänkt att arbetet med att få till den pedagogiska
dokumentation troligtvis är det som mest av allt förändrat mitt sätt att
förhålla mig till mitt uppdrag…och boken?"
"VARFÖR PEDAGOGISK DOKUMENTATION?" av Hillevi Lenz Taguchi (1997)
PS. Vill bara flika in att den här boken utkommer i ny reviderad utgåva inom kort. Läs mer om detta här: http://www.mynewsdesk.com/se/gleerups_utbildning_ab/pressreleases/varfoer-pedagogisk-dokumentation-933445
/Martina L
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar