tisdag 22 december 2015

LUCKA NR 22 - #STAFETTJULKALENDERN2015

Dagens lucka kommer från Emma Lewis: 

"Jag heter Emma Lewis och arbetar som förstelärare i S:t Jörgens förskolor i Helsingborg. Som förstelärare försöker jag inspirera med mina tankar om konstens betydelse i förskolan, digitala lärmiljöer och delaktighet på olika sätt. När jag läste om Martina Lundströms Stafettjulkalender blev jag helt såld och tänkte att jag måste dela med mig av en bok som gjort ett starkt intryck på mig!
Jag hade kunnat dela med mig av många spännande böcker som gjort starkt intryck på mig som pedagog likt, Mediapedagogik på barnens villkor, Lyssnandets pedagogik, Skon och måttbandet och många fler. Dessa böcker kan jag läsa flera gånger om och varje gång finner jag ett nytt sätt att se på den pedagogiska dokumentationen, barns delaktighet, lärmiljöer och barnens sätt att ta plats i staden etc. Men boken jag vill tipsa er att läsa just idag är inte en bok som är riktad till pedagoger utan till barn. Det är en barnbok som jag tycker är så oerhört vacker och inspirerande, Kubbes museum av Åshild Kanstad Johnsen. Likheten mellan Kubbes museum och de andra böckerna jag nämnt är att även den inspirerar till nya tankar kring den pedagogiska dokumentationen, kring delaktighet, lärmiljöer och hur våra barn får ta plats i staden i ett större sammanhang.                                                                                                                 
Kubbes museum handlar om Kubbe som bor långt inne i skogen. Vi får träffa hans bästa vän Gran och hans mycket viktiga farmor som bor i ett stort hus i stan. Tisdagar är för Kubbe veckans upptäckardag. Då beger han sig ut och plockar och plockar och plockar… När Kubbe kommer hem lär han sig vad sakerna heter, sorterar och grupperar för att slutligen fästa en namnlapp runt varje sak med ett litet snöre. En dag inser han att han har för mycket saker och undrar vad han ska göra med alla sina saker. När Kubbe undrar över något ringer han alltid till sin kloka farmor. Det gör han även denna tisdag och farmor kommer på en idé…
I Kubbes museum får vi ta del av skönheten runtomkring oss, det estetiska i en kvist, en sak som sticks eller en sak som är böjd. Det vackra som barn ofta ser men som vi vuxna ibland har för bråttom för att titta närmare på. Kubbe upptäcker, plockar, samlar, sorterar, grupperar, skapar, undersöker, dokumenterar och kommunicerar, likt alla våra barn i förskolan. Kubbes farmor hade lika gärna kunnat vara en viktig pedagog som lyssnar in barnets frågor och tankar, som är nyfiken och som kommer med utmaningar. Hon tar vara på Kubbes erfarenheter och hjälper honom i val av verktyg och material. Hon hade kunnat vara den pedagog som låter barnet ta plats och viktiggör dess upptäckter. Under processen stöter också Kubbe på kluringar och måste tänka om. Han får hjälp av sin farmor och sina vänner och tillsammans kommer de på nya sätt. Tillsammans tror jag vi kan skapa världar där det estetiska får ta större plats och där det lilla får vara viktigt.

En vacker och tänkvärd bok som alla borde läsa tillsammans med barn, men även tillsammans med vuxna!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar