Dagens lucka kommer från Johan Fjellman, förskollärare i Huddinge. Han bjuder oss på en delikat länk från Sveriges Radios arkiv:
Ska barn få ställa till?
- Ja, vart tror ni att ni är? Tror ni att ni är nere i en gruva under jorden och att det är stöttorna som ramlar samman? Nä, det är ni inte riktigt. Ni är i S:t Görans daghem.
Med dom orden vill jag ta med er tillbaka till år 1946. Samma år som Carl XVI Gustaf föddes på Haga Slott. Men det är inte till Haga vi ska.
Ska barn få ställa till?
- Ja, vart tror ni att ni är? Tror ni att ni är nere i en gruva under jorden och att det är stöttorna som ramlar samman? Nä, det är ni inte riktigt. Ni är i S:t Görans daghem.
Med dom orden vill jag ta med er tillbaka till år 1946. Samma år som Carl XVI Gustaf föddes på Haga Slott. Men det är inte till Haga vi ska.
Jag vill ta er med till S.t
Görans daghem och ett reportage av kulturjournalisten Gunnar Helén. Reportern
besöker bland annat S.t Görans daghem i Stockholm. Där möter reporten Gunnar
Helén assistenten fröken Törnkvist.
Bland annat säger fröken Törnkvist på frågan om barn ska få ställa till:
- Ställa till, ja, dom arbetar. Det är ju deras sätt att arbeta. Att bygga stora saker till exempel och att sen riva ner dom. Man får ju respektera deras arbetsformer som man respekterar andras yrke.
- Med det innebär väl i alla fall att ni har vissa krav att de ska göra ordning efter sig?
- Ställa till, ja, dom arbetar. Det är ju deras sätt att arbeta. Att bygga stora saker till exempel och att sen riva ner dom. Man får ju respektera deras arbetsformer som man respekterar andras yrke.
- Med det innebär väl i alla fall att ni har vissa krav att de ska göra ordning efter sig?
- Ja absolut och det tror jag barn tycker om för de är
nog i grund och botten små ordningsmänniskor.
- Alla?
- Nja, jag tror att barn från början är det, Men sen
beror det på uppfostran, att till exempel inte få lov att hinna lägga in, dom
får inte lov att klä på sig ordentligt. För mamman har så bråttom. Det är
miljön som gör det.
Fröken Törnblom visar på
den barnsyn och en människosyn som jag beundrar. Hon står verkligen på barnens sida och
försvarar deras rättigheter att få vara barn. Rättigheter som inte alltid är
självklara. Var går gränsen? Får barn i den svenska förskolan 2015 ställa till?
Sedan jag för första gången
lyssnade på fröken Törnbloms klokheter har jag burit dem med mig.
Att inte ha så bråttom i
mitt värderande av barns lek och utforskande. Att inte vara den som kommer och
säger nej eller stopp till något som jag inte har en aning om. Vem är jag
egentligen att värdera barns lek, utforskande och lärande?
Fredhällsparken |
Jag vill vara den som
tillsammans med barnen skapar miljöer som är estetiskt tilltalande, genomtänkta
och erbjuder många valmöjligheter.
Miljöer som bjuder in till möten, samarbete och lärande.
Miljöer som bjuder in till möten, samarbete och lärande.
Som avslutning blir det en
liten tanke om att det kanske var fröken Törnblom som med sina kloka resonemang
fick reporten Gunnar Helén att senare sadla om från reporter till skolpolitiker
och riksdagsman.
/Johan Fjellman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar